View as Webpage

Care amiche e cari amici dell’Italia,

 

in questa prima Newsletter del 2024, troverete alcune interessanti novità!

Oltre alla consueta carrellata di eventi in programma nelle prossime settimane, inauguriamo due nuove sezioni dedicate all’Ufficio di cooperazione scientifica, tecnologica e commerciale e all’Ufficio Scolastico, in cui il Prof. Paolo Gaudenzi e la Prof.ssa Ivana Marroncelli presenteranno le numerose attività in corso.

Inoltre, nella sezione dedicata ai grandi eventi sportivi in Italia presentiamo la nuova rubrica "Campioni del Made in Italy" realizzata in collaborazione con Lega calcio Serie A. 

Alla fine della Newsletter presentiamo il riepilogo degli eventi che hanno avuto luogo nel mese di gennaio.

Buona lettura!

Un caro saluto nell’anno di Boston Capitale della Creatività Italiana!

 

Arnaldo Minuti

Console Generale


 

* * *

 

Dear friends from Italy,


in this first Newsletter of 2024, you will find some interesting news!

In addition to the usual roundup of events scheduled in the coming weeks, we are inaugurating two new sections dedicated to the Office of Scientific, Technological and Commercial Cooperation and the School Office, where Prof. Paolo Gaudenzi and Prof. Ivana Marroncelli will present the many ongoing activities.

In addition, in the section dedicated to major sporting events in Italy we present the new column "Champions of Made in Italy" created in collaboration with Lega calcio Serie A.

At the end of the Newsletter we present the summary of the events that took place in January.

Happy reading!

A dear greeting in the year of Boston Capital of Italian Creativity!


Arnaldo Minuti

Consul General

Ricordatevi di consultare sempre il nostro sito web www.consboston.esteri.it e i nostri social media

Facebook - X - Instagram per importanti informazioni e aggiornamenti sulle nostre attivita'.


Please be sure to visit our website www.consboston.esteri.it and our social media

Facebook - X - Instagram for important information and updates on our latest activities.

Facebook  X  Instagram

Boston Capitale della Creatività Italiana 2024


Ecco il video realizzato in collaborazione con Friends of Italian Cultural Center Boston (FICC-B) che descrive il progetto!


Here is the video produced in collaboration with Friends of Italian Cultural Center Boston (FICC-B) that describes the project!

Link all'articolo de La Voce di New York
Link al video youtube

Indice della Newsletter

  • Boston Capitale della Creatività 2024
  • Gli eventi di Febbraio
  • Comunicazioni dall'Ufficio di Cooperazione scientifica, tecnologica e commerciale
  • Comunicazioni dall'Ufficio Scolastico
  • Grandi eventi sportivi in Italia
  • Highlights del mese scorso

Editorial Staff of the Newsletter: Antonio Talarico

Facebook  X  Instagram

ORARI UFFICI CONSOLARI:


Gli Uffici ricevono solo su appuntamento.

HOURS OF OPERATION: 


At this time all Consular services must be booked by appointment.

Sunday, February 4 | 9:30AM | St. Francis of Assisi Church | 325 Cambridge St. East Cambridge

Italian Feast Of The Madonna of the Fire of Forli

Sunday, February 4 | 3:00PM | Dante Alighieri Society | 41 Hampshire St. Cambridge, MA

Boston Bel Canto Opera Aria

Monday, February 5 | 5:00 PM | Harvard University | Boylston Hall 403

Eugenio Refini's book Presentation

Sunday, February 11 | 3:30-5:30PM | Dante Alighieri Society | 41 Hampshire Street | Cambridge

Kids Carnival

Saturday, February 17 | 8:30AM - 6:00PM | 520 Pleasant Street | Watertown, MA

Massachusetts Sons & Daughters of Italy

February 18 | 4:00PM | Dante Alighieri Society | 41 Hampshire Street | Cambridge, MA

Classical Piano Concert

Visit our Website

Saturday, February 24 | 1:00PM | I AM BOOKS | 124 Salem St. Boston

20 Commedia dell'Arte Scenarios from the 1570S

Saturday, February 28 | 7:00PM | ZOOM

Torquato Tasso & The Italian Madrigal

For more info

Laboratori di Teatro Italiano

Session Inverno/Primavera 2024

Ufficio di Cooperazione scientifica, tecnologica e commerciale


Un caloroso saluto alla comunità italiana di Boston da parte del Professor Paolo Gaudenzi, Consigliere per la Cooperazione scientifica del Consolato Generale! Dalla Sapienza @sapienzaroma a Boston per rafforzare la cooperazione scientifica tra Italia e Stati Uniti!


Le sfide poste dallo sviluppo sostenibile del Pianeta, le crisi sanitarie, i nuovi e drammatici conflitti e le altre emergenze che coinvolgono gli abitanti della Terra richiedono un cambio di passo ai progressi della scienza e della tecnologia, anche come contributo di creazione di soluzioni nel breve periodo e nello sviluppo di opportunità economiche e di sviluppo.


***


A warm greeting to the Italian community in Boston from Professor Paolo Gaudenzi, Scientific Cooperation Advisor of the Consulate General! From Sapienza @sapienzaroma to Boston to strengthen scientific cooperation between Italy and the United States!


The challenges posed by the sustainable development of the Planet, health crises, new and dramatic conflicts, and other emergencies involving the Earth's inhabitants require a change of pace to the advances in science and technology, including as a contribution to the creation of solutions in the short term and in the development of economic and development opportunities. 

Read more

Le prime iniziative promosse e le prospettive per il nuovo anno

Come sapete già a dicembre sono state lanciate due nuove iniziative:


  • il 7 dicembre la giornata “Careers”, un momento di networking e di mentoring e di dedicata agli studenti italiani iscritti nelle università del territorio e ai loro club, iniziativa che sarà replicata a marzo


  • il 12 dicembre la giornata nazionale dello spazio, un momento di affermazione del forte ruolo dell’Italia nello spazio e di incontro con l’astronauta Walter Villadei, in questi giorni in orbita sulla stazione spaziale internazionale.


Il programma delle iniziative per il 2024 – in piena sinergia con “Boston Capitale della creatività italiana nel mondo “ sarà presentato in un evento pubblico e vi sarà comunicato a breve. 


***


As you know, two new initiatives were already launched in December:


  • on December 7 the "Careers" day, a networking and mentoring event and dedicated to Italian students enrolled in local universities and their clubs, an initiative that will be replicated in March


  • on December 12 the national space day, a moment of affirmation of Italy's strong role in space and a meeting with astronaut Walter Villadei, these days in orbit on the international space station


The program of initiatives for 2024 - in full synergy with "Boston Capital of Italian Creativity in the World " will be presented in a public event and will be communicated to you soon.


Clicca qui per aggiornamenti Missione Ax-3 dell'astronauta italiano, Col. Walter Villadei

Ufficio Scolastico


Care/i studentesse/i e care/i insegnanti di italiano,


questa è la pagina dell’Ufficio scolastico di @italyinboston nella quale trovate le iniziative dedicate alla lingua italiana e alla promozione della cultura nelle scuole e nelle università della nostra circoscrizione.


L’obiettivo dell’ufficio è quello di rafforzare i rapporti con la comunità educativa e culturale italiana e italo-americana, con le organizzazioni e le associazioni nel promuovere i valori, la cultura e le tradizioni del patrimonio italiano nella nostra giurisdizione consolare.


Sono a vostra disposizione nell’impegno costante volto ad arricchire ulteriormente il nostro comune patrimonio culturale da trasmettere alle future generazioni!


***


Dear students and teachers of Italian,


this is the page of the School Office of @italyinboston in which you will find the initiatives dedicated to the Italian language and the promotion of culture in the schools and universities of our constituency.


The goal of the office is to strengthen relations with the Italian and Italian-American educational and cultural community, organizations and associations in promoting the values, culture and traditions of Italian heritage in our consular jurisdiction.


I am at your disposal in the ongoing efforts aimed at further enriching our common cultural heritage to be transmitted to future generations!

Premiazione del concorso “ITALIANO: LEZIONI DI SOSTENIBILITÀ’

Si svolgerà a Boston la cerimonia di premiazione del concorso “ITALIANO: LEZIONI DI SOSTENIBILITA’”, organizzato dall’Ufficio Scolastico presso il Consolato Generale d’Italia, annunciato in occasione della XXIII Settimana della lingua italiana nel mondo.

 

Il concorso, articolato sulla figura di Italo Calvino e l’attualissimo argomento della sostenibilità, ha coinvolto studenti provenienti da scuole elementari, medie, superiori e università di diverse città del New England. 

Join us on 20 February at 3.00pm CET for our webinar to discover the 2024 Edition of the program.

Don't miss the chance to learn more about life at our Summer School by listening to past Students who share their experience, Faculty who is going to teach labs and Staff organizing the program.

Register for the webinar

Bando Rotary Club - corso lingua italiana luglio 2024

Il Rotary club di Perugia ha emanato un bando per la selezione di 8 borse di studio per la frequenza di un corso di lingua e cultura italiana presso l'Università per Stranieri di Perugia a luglio 2024.

Ogni ulteriore indicazione circa le modalità di presentazione della domanda a cura di ciascuno studente, i benefici inclusi nella borsa e ogni altra utile informazione sono reperibili nel bando pubblicato in italiano e in inglese e scaricabile dalla pagina dedicata del sito di Ateneo. 

Visit our Website

Guida Eduitalia-Study In Italy 2024

Cari studenti e insegnanti,

siamo lieti di informarvi che Eduitalia, l'associazione italiana di scuole, accademie e università qualificate che ogni anno offre corsi a studenti stranieri, ha recentemente pubblicato la Guida Eduitalia-Studiare in Italia 2024 che descrive tutte le 115 accademie e istituzioni dove gli studenti possono andare a studiare l'italiano.

Collegandosi al sito di Eduitalia si possono trovare tutti i corsi disponibili nelle scuole, accademie e università delle più affascinanti e belle città e regioni d'Italia per esplorare le occasioni che possono essere di vostro interesse.


Dear students and teachers, 

we are pleased to inform you that Eduitalia, the Italian association of qualified schools, academies and universities that offers courses to foreign students every year, has recently published its Guida Eduitalia-Study in Italy 2024 which describes all the 115 academies and institutions where students can go and study Italian.

If you are interested in having a fantastic experience in Italy and master Italian at best, visit the Eduitalia’s website to find all the courses available in schools, academies and universities in the most fascinating & beautiful cities and regions in Italy and explore opportunities that might be of interest to you.

Visit our Website

Opportunity: Evening Beginning Italian Teacher Needed for Salem High School Enrichment Program

Online bachelor degree in "Italian, Literature, Arts in International perspective

Throughout the Academic Year 2023/2024, the Università per Stranieri di Siena offers an online bachelor degree in "Italian, Literature, Arts in International perspective" to promote Italian language and culture in Italy and abroad

Contacts

Would you like to learn to speak Italian?

 

For over the past 20 years, the Burlington Sons of Italy Lodge 2223 has been offering two 12-week semesters of Italian Language Classes annually. The 12 weeks of highly acclaimed classes are offered at six different learning levels from Beginner to Intermediate to Advanced. There is something for everyone no matter the experience level. Further, the classes are taught by

professional Italian teachers from academia. The classes are especially aimed at those who have no Italian language experience and two beginner levels are offered. Then for those with a smattering of Italian language expertise and are planning a trip to Italy in the near future and need to sharpen their skills, there are two intermediate levels and they are a perfect fit for such travel. Finally the advanced levels are for those who want to go beyond.


Grandi Eventi Sportivi in Italia

OLIMPIADI INVERNALI 2026 MILANO-CORTINA

CAMPIONI DEL MADE IN ITALY

Le eccellenze produttive del MadeinItaly raccontate dai "Campioni del Made in Italy" della Lega Serie A, in collaborazione con ICE e Ministero degli Affari Esteri e della Cooperazione Internazionale

Campioni del Made in Italy - Milano | AC MILAN

Campioni del Made in Italy - Lecce | US LECCE

Highlights del mese precedente

Enjoy Space!

Thursday, January 18

Il Consolato Generale d'Italia a Boston ha seguito la diretta del lancio della missione spaziale Axiom Space's Ax-3 a cui ha preso parte l'astronauta italiano Walter Villadei! Illuminante narrazione delle fasi del lancio da parte del Professor Paolo Gaudenzi che ha suscitato grande interesse nei partecipanti.

Sempre più Italia nello spazio!


The Consulate General of Italy in Boston followed the live coverage of the launch of Axiom Space's Ax-3 space mission piloted by Italian astronaut walter Villadei! Great interest of the participants in the enlightening narration of the launch by Professor Paolo Gaudenzi.

The Nymph and the Narcissus: a Musical Fairy Tale

Friday, January 19

What is love? Cos’è l’amore? Qual è la verità che si nasconde dietro questo sentimento? Con questi interrogativi si sviluppa la storia tra la ninfa Silvia e il narciso Giacomo, protagonisti della fiaba moderna frutto dell’estro artistico del nostro Carlo Carratelli e del soprano Amy Gasparetto. Una serata magica presso la libreria @iambooksboston, con le melodie di Schubert, Mozart, Puccini e altri ancora.

Bravissimi Amy e Carlo, complimenti vivissimi!


What is love? This is the question at the heart of the story between the nymph Silvia and the narcissus Giacomo, main characters of a modern fairy tale written, played and singed by Carlo Carratelli and soprano Amy Gasparetto.

Rhode Island Region of the National organization of Italian American Women (NOIAW)

Saturday, January 20

NOIAW Epiphany Celebration a Providence in Rhode Island! Grazie alla Presidente Robin Tagliaferri e al Consiglio NOIAW per l’assegnazione del premio “Three Wise Women” 2024 a Cathy Corelli Chianese, Daniela Ciccone e Juliet Grames. Tre donne di successo che con il loro esempio contribuiscono a custodire e rinnovare il patrimonio italiano e Italo-americano!


Rhode Island Region National Organization of Italian American Women (NOIAW) - Epiphany Celebration in Providence! Thanks to President Robin Tagliaferri and her ever committed NOIAW Council for celebrating the “three wise women” 2024. In the presence of Vice Consul Silvia Salomoni and Education Director Ivana Marroncelli, the prizes were awarded to Cathy Corelli Chianese, President of CC Media Partners; Daniela Ciccone, Co-Founder of Passport to Languages and Juliet Grames, Internationally Acclaimed Author. Remarkable models of preservation of their Italian and Italian American heritage.

Film "Dante"

Sunday, January 21

Fare politica estera anche attraverso la cultura e il cinema! Il Consolato Generale ha presentato, in collaborazione con la Dante Alighieri Society, il film “Dante”. Videomessaggio di apertura del Ministro degli Esteri Tajani e del regista Pupi Avati che hanno introdotto il film, in cui la storia del sommo poeta è raccontata da un altro grande padre della letteratura italiana, Giovanni Boccaccio.

Sentiti ringraziamenti al Professor Lino Pertile di Harvard per l’eccellente introduzione della figura di Dante e delle sue opere.


Making foreign policy also through culture and cinema! The Consulate General presented, in collaboration with the Dante Alighieri Society, the film "Dante." Opening video message from Foreign Minister Tajani and director Pupi Avati who introduced the film, in which the story of the great poet is told by another great father of Italian literature, Giovanni Boccaccio.

Heartfelt thanks to Harvard Professor Lino Pertile for his excellent introduction of the figure of Dante and his works.

Consolato Generale d'Italia Boston

il 2023 in Cifre

Link Youtube
X Share This Email
LinkedIn Share This Email