PRESS RELEASE: Government stops debate, rams through sweeping changes setting back disability rights on the anniversary of Canada ratifying the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities

For Immediate Release
March 12th, 2021
Ottawa, ON - Last evening, the Government of Canada recklessly pushed through Bill C-7 (an Act to amend the Criminal Code - medical assistance in dying) for debate and forced it to a final vote, on a day when it should have joined people in Canada in celebrating the 11th anniversary of the ratification of the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities.

If Bill C-7 becomes law, it would introduce assisted suicide as an option exclusively for people with disabilities and disabling medical conditions who are not dying or near death. Recently, three United Nations experts wrote a rare critique to the government, arguing that the bill is dangerous, discriminatory and that legislators must explain to the UN and the world how Bill C-7 does not violate the rights of people with disabilities contrary to the UN Convention. The government has yet to issue any response to the UN letter.

Inclusion Canada’s Executive Vice-President, Krista Carr, is appalled by the government’s timing. “Of all days. Does the government really not care for the lives of people with disabilities? Do they understand what message they are sending to our community and for that matter every Canadian? To stop debate and force a vote on this discriminatory legislation on the very day we should be celebrating the rights of people with disabilities is unacceptable. The government’s disrespect to persons with disabilities on a matter of life and death - shows no bounds. Their actions set us back decades and will further entrench disability-based discrimination in this country.”

Last evening the House of Commons passed the Government’s response to the Senate amendments to Bill C-7 by 180 votes in favour to 149 against.  The Bill now moves back to the Senate for further consideration.

Robin Acton, President of Inclusion Canada added, “Along with the more than 150 organizations representing people with disabilities who oppose this Bill, we will continue to fight for people with disabilities to be equally valued in every respect. The government, in refusing to listen to the voice of people with disabilities, has forever tarnished Canada’s standing in the world as a voice for human rights and equality. Bill C-7 amounts to systemic violence against an entire Charter protected group of people.”

– 30 –
Media Contact: Marc Muschler, Senior Communications Officer, Inclusion Canada, [email protected]

Inclusion Canada is a national federation of 13 provincial-territorial associations and over 300 local associations working to advance the full inclusion and human rights of people with an intellectual disability and their families. We lead the way in building an inclusive Canada by strengthening families, defending rights, and transforming communities into places where everyone belongs.
La version française suit
PRESS RELEASE: Le gouvernement met fin au débat et adopte de considérables modifications  faisant reculer les droits des personnes en situation de handicap  en cette journée anniversaire de la ratification canadienne de la Convention des Nations Unies relative aux droits des personnes handicapées.

Pour distribution immédiate
Le 12 mars 2021
Ottawa, ON - Hierle gouvernement du Canada a témérairement coupé court au  débat sur  le  projet de loi C-7 (Loi modifiant le Code criminel – aide médicale à mourir,) forçant  un vote final, le jour même où il aurait dû se joindre aux célébrations du 11e anniversaire de la ratification de la Convention relative aux droits des personnes en situation de handicap.

S’il est adopté, le projet de loi introduira le suicide assisté comme une option exclusivement réservée aux personnes en situation de handicap ou ayant une pathologie invalidante dont la mort n’est ni imminente ni proche. Récemment, trois experts des Nations Unies ont écrit une rare critique au gouvernement du Canada, dénonçant le caractère dangereux et discriminatoire du projet de loi et demandant aux législateurs d’expliquer aux Nations Unies et au monde entier pourquoi, en allant à l’encontre de la Convention des Nations Unies, le projet de loi C-7 ne violait pas les droits des personnes handicapées.   Le gouvernement n’a pas encore émis de réponse.

Krista Carr, la vice-présidente à la direction d’Inclusion Canada est révoltée par le timing  du gouvernement.  « De tous les jours possibles, il a fallu que ce soit celui-là.  Est-ce que le gouvernement se soucie vraiment de la vie des personnes handicapées? Est-il conscient du message qu’il envoie à notre collectivité et, en fait, à tous les Canadiens? Arrêter le débat et forcer le vote sur cette loi discriminatoire le jour même où nous aurions dû célébrer les droits des personnes en situation de handicap est carrément inacceptable!  Ce manque de respect gouvernemental envers les personnes handicapées sur une question de vie ou de mort n’a plus de limite.  De tels gestes nous ramènent des décennies en arrière et ancreront encore plus profondément la discrimination pour motif de déficience dans la société canadienne. »

Hier soir, par un vote de 180 contre 149, la Chambre des communes a adopté la réponse gouvernementale aux modifications apportées par le Sénat au projet de loi C-7.  Ce dernier retourne donc au Sénat pour examen complémentaire.

Robin Acton, présidente d’Inclusion Canada a ajouté « De concert avec plus de 150 organisations de personnes handicapées qui s’opposent à ce projet de loi, nous continuerons à nous battre pour que les personnes en situation de handicap soient équitablement valorisées, à tous les égards.  En refusant d’entendre la voix des personnes en situation de handicap, le gouvernement a définitivement terni le rôle de champion des droits de la personne et de l’égalité, joué par le Canada sur la scène internationale.  Le projet de loi C-7 est une agression systémique envers tout un groupe de personnes protégées par la Charte canadienne des droits et libertés. »

– 30 –
Contact média :  Marc Muschler, agent principal des communications, Inclusion Canada, [email protected]

Inclusion Canada est une fédération nationale de 13 associations provinciales-territoriales et de plus de 300 associations locales œuvrant pour la pleine inclusion et pour les droits des personnes ayant une déficience intellectuelle et leurs famillesInclusion Canada montre la voie en contribuant à l’édification d’un Canada inclusif. Elle s’efforce de le faire en renforçant les familles, en défendant les droits et en transformant les communautés en espaces où tout un chacun a une place.